F&B op topniveau


A silhouette of a walnut on a white background.

 

Jeroen Taillie's Culinaire Leiding van Hotel Okura Amsterdam

Met een passie voor gastronomie en gastvrijheid die hem van Nederland naar Thailand bracht, heeft Jeroen Taillie een sterke reputatie opgebouwd in de hotelwereld. Na een periode van herpositionering en het lanceren van nieuwe F&B concepten bij NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky, vertrok hij naar Bangkok om als Director of F&B aan de slag te gaan bij het prestigieuze Anantara Siam Bangkok Hotel.

Van bijbaan tot passie:

mijn start in F&B

Na mijn middelbare school had ik nog geen duidelijk beeld van wat ik wilde doen. Ik was negentien en besloot een jaar te gaan werken. Zo kwam ik terecht bij Hotels van Oranje in Noordwijk, een vijfsterrenhotel bij mij in de buurt. Die wereld trok me meteen – de sfeer, het tempo, de gastvrijheid. Dat jaar heeft me doen besluiten om hospitality management te gaan studeren op hbo-niveau. Tijdens mijn studie heb ik verschillende afdelingen leren kennen en ik merkte al snel dat mijn hart lag bij food & beverage. Ik begon in events, maar raakte steeds meer geïnteresseerd in gastronomie en mixology. Begin twintig wist ik het zeker: F&B is waar ik thuishoor.

Gastvrijheid in Bangkok: schakelen tussen culturen

Werken in Thailand was een leerzame ervaring, vooral op het gebied van communicatie. Waar Nederlanders bekendstaan om hun directheid, werkt dat in Thailand juist averechts. Ik moest echt mijn stijl aanpassen. Ook de omgang met VIP-gasten verschilt: in Bangkok draait het om erkenning en zichtbaarheid, waar Nederlandse gasten vaak juist rust willen. Dienstbaarheid zit daar diep in de cultuur, net als respect voor hiërarchie. Het leerde me hoe belangrijk cultureel aanpassingsvermogen is in internationale hospitality. Helaas kwam deze tijd vroegtijdig ten einde door de pandemie.

Terug bij Okura: vertrouwd

én vernieuwd

Na 7,5 jaar terugkomen bij Okura tijdens de pandemie voelde als thuiskomen. Veel collega’s van toen werken er nog steeds, met dezelfde toewijding – dat zegt veel over de cultuur hier. Tijdens corona hield het hotel vrijwel iedereen in dienst, iets wat zeldzaam is. Wat Okura uniek maakt, is de combinatie van stabiliteit en constante verbetering. Dat sterrenrestaurants als Yamazato en Ciel Bleu al zó lang op topniveau blijven presteren, maakt me extra trots om hier te werken.

Meer dan een hype: wat een F&B-concept écht succesvol maakt

Voor mij is het succes van een F&B-concept uiteindelijk heel simpel te meten: komen je gasten terug? Het gaat niet alleen om een enthousiast eerste bezoek of om indruk maken met iets spectaculairs. Natuurlijk kun je een concept neerzetten dat in eerste instantie veel aandacht trekt, maar als mensen daarna denken: "Leuk, maar ik heb het wel gezien", dan heb je in mijn ogen geen duurzaam succes gecreëerd. Dan ben je een hype. Een geslaagd concept is er een dat mensen raakt, dat ze willen herbeleven. Gasten moeten niet alleen verrast worden, maar ook verlangen naar een volgende keer. Dát is waar je naar moet streven.

Interview met Jeroen Taillie op Hotel Professionals

Om het volledige artikel van Jeroen Taillie op Hotel Professionals te bekijken, klik dan op de link.