Jezelf ontwikkelen bij Hotel Okura Amsterdam

Hotel Okura Amsterdam staat bekend om haar uitstekende serviceniveau waarbij het uitgangspunt is om de verwachtingen van de gast te overtreffen. Dit kan alleen met een team dat de dagelijks met passie en toewijding aan het werk is en beschikt over de juiste vaardigheden. Om onze mensen te ondersteunen in de dagelijkse praktijk heeft Hotel Okura Amsterdam een Training Manager in dienst. De Training Manager is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van medewerkers, teams en de organisatie als geheel. Sinds juli 2014 is Timo de Blok (1985) als Training Manager in dienst. Wil je op de hoogte blijven van de laatste vacatures? Volg ons op onze Recruitment Facebook pagina.

'Groeien, leren & ontwikkelen in elke functie'

Wat doet een Training Manager voor Hotel Okura Amsterdam?
'Het is een heel diverse functie waarin ik in contact sta met alle afdelingen en dus ook met alle 380 collega’s. Ik ben het meeste van mijn tijd bezig aan het ontwikkelen en geven van trainingen binnen de organisatie. De onderwerpen zijn heel divers. Het kunnen trainingen zijn op een specifiek onderwerp of trainingen die behulpzaam zijn voor hele afdelingen.'

Wat voor soort trainingen kunnen de medewerkers van Hotel Okura Amsterdam volgen?
'Per jaar zijn er trainingen in meer dan 20 verschillende onderwerpen, waarvan de meeste meerdere keren per jaar terugkomen. Voorbeelden van deze trainingen zijn bijvoorbeeld het omgaan met klachten. Deze training is speciaal voor collega’s die veel met gasten te maken hebben. Er zijn ook trainingen die voor alle collega’s handig zijn, zoals bijvoorbeeld Time Management: iedereen kent wel het gevoel dat er te weinig tijd in een dag zit. In deze training zoeken we samen naar de oorzaken hiervan en bedenken we oplossingen.'

Zijn die trainingen beschikbaar voor iedereen?
'Jazeker, iedereen die interesse heeft in een training kan aansluiten. Maar buiten deze ‘open’ trainingen zijn er ook trainingen die specifiek op maat gemaakt worden voor teams of afdelingen, afhankelijk waar bij hen de behoefte aan is. Daarnaast zijn er ook leiderschapsprogramma’s voor bijvoorbeeld onze afdelingshoofden en hebben we vorig jaar met groot succes een ontwikkelingsprogramma gehad voor elf Young Professionals in de organisatie. Zij hebben bijna een jaar lang gewerkt aan hun eigen ontwikkeling om zichzelf zo voor te bereiden op een leidinggevende functie binnen onze organisatie.'

Wat doet Hotel Okura Amsterdam nog meer voor de ontwikkeling van de medewerkers?
'Om te beginnen hebben we uitgebreide inwerkprogramma’s voor onze nieuwe medewerkers. Elke maand is er een volledige dag training waarop alle nieuwe collega’s handige informatie krijgen over de organisatie, rondleidingen krijgen door het hotel en kennis maken met de het management en onze afdelingshoofden. Daarnaast werken veel afdelingen met buddy-systemen: nieuwe collega’s worden in de eerste maanden gekoppeld aan een ervaren collega en zo wordt de kennis stap voor stap overgedragen. Voor collega’s die nóg meer willen betaalt het hotel ook mee aan individuele cursussen die zij interessant vinden en die ook een bijdrage leveren aan het hotel. Hierbij kun je denken aan taalcursussen, wijnopleidingen en BHV-opleidingen.'

Hoe ben je zelf bij Hotel Okura Amsterdam terecht gekomen?
'Zowel vóór als tijdens mijn studie sociale psychologie heb ik altijd met heel veel plezier in de horeca gewerkt. Toch wilde ik ook graag wat met mijn studie gaan doen. Na mijn masteropleiding Training & Development heb ik eerst ervaring opgedaan als trainer in het bedrijfsleven. In mijn huidige functie komen mijn twee passies samen: horeca en het ontwikkelen van mensen. Hoewel ik vóór deze functie nog niet eerder in een hotel gewerkt had, is de dynamiek heel herkenbaar. Er heerst een sfeer van aanpakken! Met die mentaliteit als uitgangspunt werk ik met collega’s aan nieuwe manieren om op een slimme en efficiënte manier het werk te doen. Geen dag is hetzelfde en dat is één van de redenen dat ik hier met zo veel plezier werk!'