Al het nieuws

Marcel P. van Aelst ontvangt hoogste civiele onderscheiding in Japan

Zojuist is Van Aelst, in naam van Zijne Majesteit de Keizer van Japan, onderscheiden in de Orde van de Rijzende Zon, Gouden Stralen met Cravatte. Van Aelst ontving de decoratie uit handen van de Japanse ambassadeur in Nederland, Dhr. Masaru Tsuji. Van Aelst wordt geprezen om zijn uitzonderlijke bijdragen aan de bevordering van de onderlinge verstandhouding en de culturele en economische relaties tussen Japan en Nederland. “Ik ben zeer vereerd met deze prachtige onderscheiding. Het is uiterst bijzonder om als niet-Japanner een dergelijke hoge onderscheiding te mogen ontvangen. Een buitengewoon trots moment”, aldus de hotelier.

Eerder dit jaar is Van Aelst eveneens benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding uit handen van burgemeester Eberhard van der Laan. Uit de verdiensten van Van Aelst blijkt een grote betrokkenheid voor de hospitalitybranche wat zich uit in verschillende bestuurlijke functies. Daarnaast werd hij geprezen voor zijn pionierssrol op het gebied van gastvrijheid en gastronomie.

Na het afronden van zijn studie aan de Hogere Hotelschool Den Haag (1970) begon Van Aelst zijn loopbaan als trainee bij Hotel Okura Tokyo. Van Aelst was in 1971 betrokken bij de bouw van Hotel Okura Amsterdam; hij bekleedde destijds de functie van Deputy Sales Manager. Hij verliet Hotel Okura Amsterdam voor een internationale carrière die hem achtereenvolgens naar Frankfurt, Wenen, Kopenhagen, San Francisco, Atlanta en Toronto bracht. In 1993 keerde hij terug naar Hotel Okura Amsterdam als Vice-President en General Manager. Vanaf 2000 was Van Aelst niet alleen President en General Manager maar ook lid van de Raad van Bestuur van Hotel Okura Co. Ltd. Japan. In oktober 2010 kwam daar ook de functie van President en CEO JAL Hotels Co. Ltd. bij.

Eind van dit jaar zal Van Aelst aftreden als President en Statutair Directeur van Hotel Okura Amsterdam. Zich geheel terugtrekken doet hij echter niet. Van Aelst blijft actief als Vice Voorzitter van de Raad van Bestuur van Hotel Okura Co. Ltd Japan, de houdstermaatschappij van de internationale Okura groep en als President en Representative Director van Okura-Nikko Hotel Management Co. Ltd. Daarnaast blijft hij als commissaris betrokken bij Hotel Okura Amsterdam.

Hotel Okura Amsterdam is onderdeel van een internationale keten met wereldwijd meer dan 80 luxe hotels, bestaande uit Okura Hotels & Resorts, JAL Hotels en Nikko Hotels International. Hotel Okura Amsterdam is het enige hotel van de Japanse keten in Europa en beschikt over 300 kamers. Het hotel biedt haar gasten hoogstaande hotelaccommodatie, culinaire verwennerij met keuze uit vier restaurants met een Michelin-onderscheiding en ultramoderne spa-faciliteiten. Hotel Okura Amsterdam ligt op korte afstand van zowel het zakelijke district van Amsterdam als van belangrijke toeristische attracties.