De avonturen van een conciërge

Ze kennen alle ins en outs van de stad, van de grootste concerten tot dat ene specifieke winkeltje in dat smalle straatje dat niemand kent. Ze zijn de sleutel tot de stad en kunnen u de weg wijzen naar waar dan ook. Wie ze zijn? Dat is niet zo moeilijk… het zijn de conciërges van het hotel! Benieuwd wat voor situaties zich voordoen aan de balie van de conciërge? Wij ook!

Service
Voor wie niet bekend is met het beroep van de hotelconciërge, hier een korte definitie: een conciërge is iemand die bijna alles kan regelen om uw verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Op dagelijkse basis voorzien de conciërges hun gasten van toeristische informatie, geven advies over restaurants en maken de reservering voor u, regelen een transfer per limousine, shuttlebus of boot en assisteren u bij het kopen van tickets voor het openbaar vervoer, musea, concerten, enzovoort. Daarnaast worden zij af en toe geconfronteerd met onverwachte uitdagingen.

Onverwachte uitdagingen
Martijn Ottenhoff, Hoofd Conciërge in Hotel Okura Amsterdam, licht toe: “Geen enkele dag is hetzelfde. Wanneer ik mijn dienst begin kan het er aanvankelijk uitzien als een rustige dag. Maar dan gaat de telefoon en verschijnt er een onverwachte speurtocht. Gasten hebben allerlei soorten vragen; de meest memorabele vraag die ik ooit heb gehad was van een gast die vroeg om assistentie bij het kopen van een koe! Het directe contact met de gast en in staat zijn te kunnen helpen met allerlei verschillende soorten uitdagingen zorgt ervoor dat ik veel voldoening uit mijn werk haal. Al met al denk ik dat ik de beste baan ter wereld heb!”